LA NECESIDAD DE UNA EDUCACIÓN MUSICAL

LA NECESIDAD DE UNA EDUCACIÓN MUSICAL

LA NECESIDAD DE UNA EDUCACIÓN MUSICAL

En la antigua China, Confucio no concebía la educación sin la música, a la que consideraba la segunda más importante de las seis artes esenciales en las que educar a los jóvenes, que eran: ceremonias, música, tiro con arco, conducción de carros, escritura y matemáticas. En la Atenas clásica, el filósofo Platón, también consideró, como su maestro Sócrates, que la música era junto con la gimnasia las disciplinas básicas e imprescindibles sobre las que tenía que levantarse toda la formación pedagógica de una persona. Según el filósofo griego, la música nos aporta esa armonía que necesitamos para gestionar los problemas tanto individuales como de carácter público. De sobra es conocida la melomanía de Friedrich Nietzsche, su amistad con Richard Wagner y su concepción de la música como crítica de la cultura occidental y expresión de lo más vital e íntimo: lo dionisíaco.

Sin embargo, con el paso del tiempo, hemos alimentado esa falsa creencia de que la “música”, entendida ahora como disciplina académica, sirve para distraernos y/o descansar de las demás asignaturas. Hemos interiorizado el hecho de que suspender matemáticas y física y química es normal, mientras que suspender música o gimnasia… Así es, hemos normalizado el hecho que la música no tiene la misma importancia que el resto de disciplinas académicas, pero esta realidad merece una reflexión urgente y bien seria. Hagámoslo, respondiendo cada uno a las siguientes cuestiones: ¿Acaso no nos acompaña la música a lo largo de nuestras vidas? ¿Cuál ha sido el tiempo máximo que hemos estado sin escuchar música? ¿Acaso no acudimos a la música cuando nos sentimos mal? ¿Y cuándo queremos hacer alguna celebración? ¿Para motivarnos? ¿Para descansar o relajarnos? Tampoco hay que olvidar que el feto ya es sensible a los estímulos provenientes del exterior del vientre materno. En definitiva, la música es realmente divina; siempre está presente…

Hablemos ahora de los adolescentes. Ellos viven en un universo musical muy distinto al de los adultos. Preferentemente, consumen música que ha sido fabricada con una finalidad puramente comercial y lo hacen sobre todo a través de la televisión, la radio e Internet. Entre sus estilos podemos encontrar los siguientes: reggaeton, hip-hop, rap, trap, música pop de éxito internacional, la música dance de reconocidos Dj’s, música pop nacional proveniente de determinados concursos televisivos…También existe una pequeña minoría de nuestros jóvenes que tiene conocimientos de la música clásica u otros géneros musicales menos comerciales.

En definitiva, es importante conocer la realidad musical de nuestros jóvenes porque es mediante la música como se sociabilizan y configuran su identidad… Hay muchos jóvenes que imitan a sus cantantes favoritos y copian su manera de vestir, de hablar o de peinarse. Insistimos en que no se trata de desprestigiar ningún género, pero no podemos caer en la trampa del relativismo afirmando que toda la música es igual de buena y que todo depende del oyente y su circunstancia. Si fuera así, no existirían los estudios de composición y las bandas no necesitarían un director musical… Tampoco existiría el solfeo, la armonía y demás disciplinas musicales. Además, tenemos un factor enormemente decisivo que nos puede ayudar a sacar rápidas conclusiones: mucha música actual, rápidamente cae en el olvido… Por el contrario, Mozart, Beethoven, Wagner, siguen vivos. Pink Floyd, Acdc, Metallica, Eric Clapton y Luís Miguel, siguen escuchándose día tras día. ¿Por algo será, no? En definitiva, la formación musical resulta útil porque educa nuestro gusto.

A modo de conclusión, la educación musical nos ofrece infinitos recursos que son útiles para la vida. En primer lugar, nos aporta una cultura musical y cultural (que nunca viene mal) sobre diferentes lugares y momentos históricos. En segundo lugar, nos ofrece unas herramientas muy útiles en la gestión de emociones, tan variables en la etapa adolescente. También, los alumnos que estudian música, obtienen mejores resultados con las matemáticas, tanto es así que muchísimos estudios lo avalan. La música también nos facilita las buenas relaciones sociales y nos hace seres creativos. Pero la cosa va aún más lejos, la educación musical nos ayuda a tener más disciplina, tan importante en nuestras vidas. Ah, se me olvidaba… Una formación musical es una gran aliada para aprender y gestionar mejor nuestras emociones, una práctica necesaria si realmente queremos tener una buena vida.

LA NECESSITAT D’UNA EDUCACIÓ MUSICAL

A l’Antiga Xina, Confucio no entenia l’educació sense la música, la qual considerava la segona més important de les sis arts més essencials en les que educar als joves, les quals eren: cerimònies, música, tir amb arc, conducció de carros, escriptura i matemàtiques. En l’Atenes clàssica, el filòsof Plató, també considerà, com el seu mestre Sòcrates, que la música era junt amb la gimnàstica, una disciplina bàsica i imprescindible sobre les que tenia que alçar-se tota la formació pedagògica d’una persona. Segons el filòsof grec, la música ens aporta eixa harmonia que necessitem per tal de gestionar els problemes tant individuals com de caràcter públic. S’ha parlat molt de la melomania de Friedrich Nietzsche, la seva amistat amb Richard Wagner i la seva concepció de la música com a crítica de la cultura occidental i expressió de la nostra versió més humana i vital: allò dionisíac.

No obstant, amb el pas del temps, hem alimentat aquesta falsa creença que la música, entesa com a disciplina acadèmica, serveix per distraure’ns i/o descansar de les demés disciplines. Hem interioritzat el fet que suspendre matemàtiques i física i química és normal, mentre que suspendre música o gimnàstica… Així és, hem normalitzat el fet que la música no té la mateixa importància que la resta de disciplines acadèmiques, però aquesta realitat mereix una reflexió urgent i ben seriosa. Reflexionem doncs, responent a aquestes qüestions: La música no ens acompanya al llarg de les nostres vides? Quin ha estat el temps màxim que hem estat sense escoltar música de manera voluntària? Tal vegada, la música no és bàsica quan ens sentim malament? I quan volem fer alguna celebració? ¿Per tal de motivar-nos, no escoltem música? ¿ I per descansar o relaxar-nos? Tampoc hi ha que oblidar que el fetus ja és sensible als estímuls que provenen de l’exterior del ventre matern. En definitiva, la música és realment divina; sempre està present…

Parlem-ne ara dels adolescents. Ells viuen en un univers musical molt distinta al dels adults. Preferentment, consumeixen música que ha estat fabricada amb una finalitat purament musical i ho fan sobretot a través de la televisió, la ràdio i Internet. Entre els seus estils, podem trobar els següents: reggaeton, hip-hop, rap, trap, música pop d’èxit internacional, la música dance de reconeguts Dj’s, música pop nacional de determinats concursos televisius… També existeix una minoria dels nostres joves que tenen coneixements de la música clàssica o altres gèneres menys comercials.

En definitiva, es important conèixer la realitat musical dels nostres joves perquè és mitjançant la música com es sociabilitzen i configuren la seua identitat… Hi ha molt joves que imiten als seus cantants favorits i copien la seua manera de vestir, de parlar o de pentinar-se. No es tracta, en absolut, de condemnar el registre que més consumeixen els nostres joves, però no podem caure en la trampa del relativisme i afirmar que tota la música és igual de bona i que tot depén de l’oient i la seva circumstància. Si fos així, no existirien els estudis de composició i les bandes musicals no necessitarien un director musical… Tampoc existiria el solfeig, l’harmonia i les demés disciplines musicals. A més, tenim un factor clarament decisiu que ens pot ajudar a treure conclusions: la música actual, ràpidament cau en l’oblit. Mozart, Beethoven, Wagner, segueixen vius. Pink Floyd, Dire Strites, Acdc, The Cult i Metallica, segueixen escoltant-se dia rere dia. ¿Per alguna cosa serà, no? En definitiva la formació musical resulta útil perquè educa el nostre gust.

A mode de conclusió, l’educació musical ens ofereix infinits recursos que són útils per la vida. En primer lloc, ens aporta una cultura musical i cultural (que mai ens ve malament) sobre distints llocs i moments històrics. En segon lloc, ens ofereix unes ferramentes molt útils en la gestió d’emocions, tan variables en l’etapa adolescent. També, els alumnes que estudien música, obtenen millors resultats amb les matemàtiques, tant és així que moltíssims estudis ho avalen. La música també ens facilita la bona convivència social i ens fa éssers creatius. Però la cosa va encara més lluny, l’educació musical ens ajuda a tenir més disciplina, tan important en les nostres vides. Ah, se m’oblidava… La formació musical és una gran aliada si volem aprendre a gestionar millor les nostres emocions, una pràctica necessària si realment volem tenir una bona vida.

Scroll al inicio